لایو پیر (Livepeer) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

لایو پیر (Livepeer) ؛ در واقع یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم ااست که به حوزه پخش آنلاین کمک می‌کند و به عبارت دیگر بمنظور کاهش هزینه‌های زیرساختی برای برنامه‌های ویدئویی پخش آنلاین (استریم) طراحی شده است.

در واقع لایو پیر (Livepeer) پلتفرم پخش زنده ویدئویی مقیاس‌پذیری است که برای استارتاپ‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال ایجاد ویدئوهای زنده و VOD هستند، طراحی شده است. VOD  و به زبانی دیگر به ویدئوهایی گفته می‌شود که نیازی به دستگاه پخش زنده و نشستن پای آن‌ها برای تماشای یک ویدئو در زمانی مشخص نیست. در واقع، افراد می‌توانند در زمانی دلخواه به تماشای ویدئویی دلخواه بپردازند.

 از سوی دیگر لایوپیر را نمی‌توان دقیقاً یک پلتفرم ویدئویی دانست که مواجهه مستقیم با مصرف‌کننده دارد؛ حتی جایگزین غیرمتمرکز توئیچ (Twitch) یا یوتیوب (YouTube) هم نیست، بلکه یک راهکار پشت‌صحنه برای سازندگان نرم‌افزار است که وظیفه کدگذاری ویدئو یا تبدیل آن را از یک فرمت به فرمت دیگر قبل از پخش، میان رایانه‌های مشارکت‌کننده در شبکه توزیع می‌کند.

براساس ادعاهای این شرکت این پروژه می‌تواند هزینه‌های منابع را در مقایسه با روش‌های متمرکز و سنتی تغییر کدگذاری ویدئو تا ۵۰ برابر کاهش دهد.

لایوپیر چگونه کار می‌کند؟

همانطور که شاید بدانید، لایوپیر بمنظور انجام درخواست‌های کدگذاری از سوی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به «سامان‌دهندگان» خود اتکا دارد، به این معنا که افرادی که رایانه‌های خود را به این شبکه اضافه کرده اند یعنی منابع محاسباتی خود یا قدرت پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی، را به‌همراه پهنای باندشان در ازای کارمزد پرداخت‌شده به‌شکل ارز دیجیتال در اختیار شبکه قرار داده اند.

لایوپیر هم‌راستا با اصطلاحی که برای ایجاد بلاک در بسیاری از پلتفرم‌های بلاک چین (مانند بیت کوین) مورداستفاده قرار می‌گیرد، کاربران را «ماینر ویدئو» می‌نامد.

از سوی دیگر توسعه‌دهندگانی که بمنظور تأمین قدرت برنامه‌های ویدئویی خود از شبکه لایوپیر استفاده می‌کنند، باید کارمزد خدمات کدگذاری و توزیع را با توکن لایوپیر که با نماد (LPT) شناخته می شود، بپردازند و علاوه بر این، دارندگان توکن لایوپیر می‌توانند توکن‌های خود را برای سامان‌دهندگان سهام‌گذاری کنند تا «سپرده‌گذار» شوند.

آنها می‌توانند از این طریق کارمزد و پاداش کمتری برای مشارکت در شبکه کسب کنند، بدون اینکه مستقیماً در فرایند کدگذاری درگیر شوند.

مزایا و معایب ارز لایوپیر  

مانند بسیاری از پروژه‌های دنیای ارزهای دیجیتال پلتفرم لایوپیر هم می تواند علاوه بر مزایا دارای معایب خاصی نیز باشد. البته توجه داشته باشید که معایب و چالش‌هایی که در این پلتفرم وجود دارند، نسبت به ویژگی‌های مثبت آن ناچیز است و بنوعی دیگرمی‌توان نسبت به آنها چشم‌پوشی کرد.

اما از جمله مزایای مهم و برجسته این پلتفرم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سازگاری با سایر پلتفرم‌ها: این ویژگی مثبت لایوپیر سبب شده تا بتوان از قابلیت‌های آن در تراکنش‌های صرافی‌های معتبری همچون Coinbase استفاده کرد.
  • امنیت: با توجه به مکانیزم DPoS می‌توان از این موضوع اطمینان داشت که تمامی تراکنش‌ها در محیط و بستری امن معامله می‌شوند.
  • اشتراک‌گذاری آسان و بدون چالش: با تکیه بر ویژگی‌های پلتفرم لایوپیر می‌توان محتواهای ویدئویی بسیاری را با آسانی هرچه‌تمام‌تر در استریم‌های مختلف به اشتراک گذاشت.
  • شبکه بلاکچین غیرمتمرکز: ساختار غیرمتمرکز شبکه بلاکچین لایوپیر همه ویژگی‌ها وقابلیت‌های مثبت اتریوم را به ارث برده است.

 

  ۲ چالش اصلی لایو پیر (Livepeer) 

  • عدم برخورداری از پشتیبانی کامل: کیف پول‌های اختصاصی لایوپیر در بسیاری از کشورها پشتیبانی نمی‌شوند.
  • محدودیت در معاملات: یکی از چالش‌های مهم لایوپیر این است که فقط می‌توان جفت‌ارزهای USD را در آن معامله کرد که با توجه به این موضوع امکان خریدوفروش لایوپیر (LPT) کمی با محدودیت روبه‌رو می‌شود.

 

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

 

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود